19 - De Zillion was vroeger the place to be
Door Yorrick • 30 mei 2021
Over deze aflevering
De nachtclub Zillion, gekend en berucht. Yorrick was vaste klant en vertelt de donkere geheime en historiek van deze Antwerpse discotheek en wat heeft de Pa van Stephan hier mee te maken? Ontdek het allemaal in de nieuwste Wabliefteru?!!!
Inhoud
De legendarische discotheek Zillion in Antwerpen is al twintig jaar gesloten, maar het verhaal erachter blijft fascineren. De eigenaar en oprichter was Frank Verstraeten. Nadat hij op een avond uit de discotheek Carré werd gezet, zwoer hij dat hij zijn eigen, grotere en betere club zou openen. En dat deed hij.
In 1996 kocht Verstraeten een sporthal in Antwerpen. Een jaar later, op 16 oktober 1997, opende de Zillion zijn deuren. De club werd al snel de grootste en meest moderne discotheek van de Benelux. Bezoekers kwamen van heinde en verre om er te feesten.
Een ongeziene danstempel
Wat de Zillion zo speciaal maakte, was de enorme technische show. Er was een gigantische lichtshow die rond de dansvloer draaide, industriële robots, vuurwerk en confettikanonnen. Een van de bekendste attracties was het grote aquarium waarin dames in bikini of zelfs topless zwommen. Het meest spectaculaire was misschien wel de dansvloer zelf: die kon plots 25 centimeter naar beneden zakken, wat een uniek effect gaf tijdens het dansen.
De Zillion was zo populair dat er zelfs grote tv-evenementen werden georganiseerd, zoals de TMF Awards. Zelfs Prins Laurent was er ooit te gast. De club was ontzettend populair en trok wekelijks duizenden feestvierders.
Problemen en schandalen
Maar achter de glitter en glamour schuilde een donkere kant. Vanaf het begin waren er problemen. Verstraeten had een bouwvergunning voor een zaal met 1.500 bezoekers, maar in werkelijkheid was de Zillion een megadiscotheek waar 4.000 mensen binnen konden. Al snel volgden de eerste boetes voor brandgevaar en lawaaioverlast.
Een jaar na de opening werd de club al een eerste keer gesloten. De politie vond er kisten vol illegaal vuurwerk en verboden wapens. Door een fout in de procedure kon de Zillion echter snel weer opengaan. De discotheek werd door de jaren heen steeds vaker in verband gebracht met criminele zaken zoals vrouwenhandel, omkoping en fraude. Op zondag werden er de beruchte ‘Zundays’ georganiseerd: seksfeestjes in samenwerking met porno-figuur Dennis Blackmagic. In december 2001 viel het doek definitief. De politie vond opnieuw illegaal vuurwerk en wapens. Deze keer werden er geen fouten gemaakt en moest de Zillion voorgoed sluiten. De legende van de Zillion leeft echter voort, onder andere door een film die binnenkort uitkomt over de opkomst en ondergang van de Antwerpse danstempel.