245 - Scott Payne: de undercoveragent die het saai vond bij de KKK
Door Stephan • 15 februari 2026
Over deze aflevering
Scott Payne is een echte FBI undercoveragent die under de covers ging bij extreem racistische en radicale groepen zoals een helse motorbende, de KKK en The Base! Stephan vertelt ons een verhaal vol spanning dat volledig klaar is om opgepikt te worden door Netflix!
Inhoud
Stel je voor dat je 23 jaar lang een dubbel leven leidt. Je bent 1 meter 93, weegt 118 kilo, zit onder de tattoos en je beste vrienden zijn de gevaarlijkste criminelen van Amerika. Dit is geen film, maar het echte leven van FBI-agent Scott Payne. Zijn verhaal lijkt wel een Netflix-serie, vol spanning en ongelofelijke momenten.
Whisky met motorbendes
Scott Payne was een meester in undercoverwerk. Zijn eerste grote opdracht was het infiltreren van de ‘Outlaws Motorcycle Club’, een beruchte motorbende. Hij creëerde een alter ego, Scott Callaway, en wist zich slim binnen te werken. Hij raakte zelfs goed bevriend met een van de leden, een man die net als hij een dochter van dezelfde leeftijd had. Scott dacht vaak: “Als ik in mijn leven andere keuzes had gemaakt, was ik net als hij geweest.”
Het werk was levensgevaarlijk. Op een avond werd hij meegenomen naar een enge kelder. Hij moest zich volledig uitkleden, omdat de bendeleden wilden controleren of hij een verborgen microfoon droeg. Scott had er wel een, maar die zat verstopt in zijn kleren. Wonder boven wonder vonden ze niets. Na anderhalf jaar zette Scott een val op met een nep-drugdeal, waardoor 15 leden werden gearresteerd. Het laatste wat zijn ‘vriend’ uit de bende tegen hem zei aan de telefoon was “I love you, brother”, vlak voordat de politie binnenviel.
Van de KKK naar The Base
Na de motorbende richtte Scott zich op terrorisme binnen Amerika. Hij infiltreerde de Ku Klux Klan (KKK), wat verrassend makkelijk ging. Hij belde gewoon een hotline en bood aan om muziek te spelen op een van hun bijeenkomsten. Scott vond de KKK echter maar saai en ouderwets. Een veel groter gevaar was een groep genaamd ‘The Base’.
‘The Base’ (Arabisch voor Al-Qaida) was een groep jonge, moderne neonazi’s. Ze wilden zo snel mogelijk een rassenoorlog ontketenen. Scott, toen 48 jaar oud, ging opnieuw undercover. De groep was extreem paranoïde. Tijdens de eerste ontmoeting werd zijn truck gescand op volgapparatuur. Het alarm ging af, maar gelukkig dachten de leden dat het door nabijgelegen stroomkabels kwam. Tijdens een ‘hate camp’ in het bos zag Scott hoe de groep militaire trainingen hield. Er was zelfs een bizar ritueel waarbij ze een geit offerden en het bloed dronken met LSD. Toen de groep plannen maakte om een echtpaar te vermoorden, greep de FBI in. Scott speelde een cruciale rol bij de arrestatie van de leiders, wat het einde van zijn missie betekende.
Het leven als undercoveragent eiste een zware tol van Scott en zijn gezin. Vandaag is hij met pensioen en traint hij nieuwe agenten. Zijn definitie van het werk? “Je bouwt relaties op die je later moet verraden.”