243 - De Switel-hotel brand in Antwerpen
Door Alexander • 1 februari 2026
Over deze aflevering
Alexander komt met een klepper van een onderwerp van eigen bodem. In 1994 is er een verschrikkelijke brand geweest in een hotel hier in ons Antwerps stadje! Hoe is dit kunnen gebeuren? Wie was de schuldigen? Hoe gingen de nineties belg er mee om? En hoe komt het dat de geschiedenis zich steeds weer herhaalt? En we hebben een terugkerende gast! Roderick!
Inhoud
Op 31 december 1994 maakte Antwerpen zich op voor een spetterend nieuwjaarsfeest. Een van de meest prestigieuze plekken om te vieren was het Switel-hotel aan het Koningin Astridplein. In de Tenerifezaal zat alles vol voor een galadiner. Ongeveer 450 gasten, allemaal piekfijn uitgedost, genoten van hun dessert, onwetend van de ramp die hen te wachten stond.
Wat een feestelijke avond moest zijn, veranderde in een paar seconden in een ware hel. De oorzaak was even simpel als catastrofaal. In de foyer, de inkomhal van de zaal, stonden twee grote kerstbomen. Omdat ze er al sinds begin december stonden, waren ze kurkdroog geworden. Een vlammetje van een kaars op een tafel kwam in contact met een van de onderste takken. Wat volgde, noemen experts een ‘ultra-fast fire’.
Van feestzaal naar vuurzee
Binnen de 30 seconden stond de eerste boom in lichterlaaie. Door de intense hitte vatte de tweede boom vanzelf vuur. De temperatuur steeg zo snel dat alle brandbare gassen in de ruimte tegelijk ontploften. De druk werd zo hoog dat het vuur maar één kant op kon: via de deuropening naar de feestzaal. De gasten hoorden een luide knal en zagen daarna een gigantische, horizontale vuurbal – een ‘jetfire’ – over hun hoofden de zaal in rollen.
De paniek was onbeschrijfelijk. Het licht viel uit en de zaal vulde zich met pikzwarte, giftige rook van smeltend plastic. De hitte was zo intens dat kleren en stoelbekleding spontaan begonnen te smelten, zelfs zonder direct contact met de vlammen. Mensen doken onder tafels, maar er was geen ontkomen aan. De medische hulpverlening die op gang kwam, was de eerste grote test voor het Belgische rampenplan voor brandwonden. Artsen moesten ter plekke de hartverscheurende keuze maken wie de meeste overlevingskans had en wie niet meer te helpen was. Uiteindelijk lieten 15 mensen het leven en raakten er honderden zwaargewond.
De lessen na de ramp
Na de brand volgde een jarenlange juridische strijd. Wie was verantwoordelijk? Uiteindelijk werd de cateringmanager vrijgesproken. Het hotel had alle nodige attesten en er bestonden in die tijd nog geen strenge regels voor kerstversiering. De ramp legde een pijnlijk probleem in de wetgeving bloot.
De belangrijkste erfenis van de Switel-brand is de wet op ‘objectieve aansprakelijkheid’. Vóór deze ramp moesten slachtoffers eerst bewijzen dat de uitbater een fout had gemaakt voor ze een schadevergoeding kregen. Dat kon jaren duren. Nu is het omgekeerd: bij een brand in een publieke ruimte is de uitbater automatisch aansprakelijk. De verzekering betaalt de slachtoffers meteen, zodat zij zich op hun herstel kunnen richten. Pas daarna wordt uitgezocht wie de schuldige was. Ook de brandvoorschriften voor decoratiemateriaal in de horeca zijn sindsdien enorm verstrengd. Een droge kerstboom naast een kaars is vandaag ondenkbaar en een reden om een zaak onmiddellijk te sluiten. Zo heeft deze vreselijke nacht, hoe pijnlijk ook, de veiligheid in België voorgoed veranderd.