236 - De Dark Side van de Backstreet Boys
Door Yorrick • 14 december 2025
Over deze aflevering
Lou Pearlman is een meester oplichter en zijn grootste misdaad is het int zak zetten van misschien wel de grootste boysband uit de geschiedenis... Backstreet's back ALRIGHT!!
Inhoud
De man die de Backstreet Boys en NSYNC oplichtte
De Backstreet Boys en NSYNC. Voor velen pure nostalgie en de soundtrack van hun jeugd. Maar achter het succes van deze wereldberoemde boysbands schuilt een donker verhaal. Het is het verhaal van hun manager, Lou Pearlman. Een man die door de bands ‘Big Poppa’ werd genoemd, maar die hen voor miljoenen dollars oplichtte.
Lou Pearlman was geen muzikaal genie. Hij was een meesteroplichter die een imperium bouwde op leugens. Zijn grootste zwendel was misschien wel het creëren van de grootste boysbands uit de geschiedenis, enkel en alleen om ze leeg te roven.
Van crashende luchtschepen tot popsterren
Voor Lou de muziekwereld instapte, had hij al een carrière als oplichter. Hij had een bedrijf dat zeppelins, gigantische luchtschepen, verhuurde voor reclame. Het vreemde was dat zijn zeppelins wel heel vaak crashten. Maar voor Lou was dat geen probleem. Integendeel, hij zag het als een kans. Hij streek miljoenen op via de verzekering en rechtszaken. Zijn motto was: "de waarheid is maar een optie".
Op een dag verhuurde hij een privévliegtuig aan de band New Kids on the Block. Lou zag de gillende fans en de enorme geldstroom die de band genereerde. Hij kreeg een idee: dit kon hij ook. Hij zag een boysband niet als een groep artiesten, maar als een franchise, zoals een McDonald’s. Een model dat je kon kopiëren. En dat is precies wat hij deed. Hij organiseerde een gigantische talentenjacht en stelde zo de Backstreet Boys samen.
Het contract dat alles stal
Lou liet de jonge, onervaren bandleden een contract tekenen dat zo dik was als een telefoonboek. Daarin stond een cruciale, verborgen clausule: Lou Pearlman werd officieel het zesde lid van de Backstreet Boys. Dat klinkt misschien vreemd, maar het was een geniale zet. Als manager mag je maar een bepaald percentage van de winst nemen. Maar als ‘bandlid’ had hij recht op een veel groter deel van de koek.
Alsof dat nog niet genoeg was, was Lou ook eigenaar van de platenfirma, de studio’s en het transportbedrijf van de band. Hij rekende de Backstreet Boys woekerprijzen aan voor zijn eigen diensten. Zo vloeide al het geld dat de band verdiende, rechtstreeks in de zakken van Lou. De jongens werkten zich kapot voor een klein zakgeldje, terwijl Lou miljonair werd. En om zijn succes te verdubbelen, creëerde hij in het geheim een tweede band: NSYNC. Hij zette de twee groepen tegen elkaar op, terwijl hij van beide kanten het geld binnen harkte.
Uiteindelijk viel zijn kaartenhuis in elkaar. De bandleden van NSYNC kregen na jaren van wereldwijd succes een cheque van amper 10.000 dollar. De leugen kwam uit en de rechtszaken stapelden zich op. Lou bleek ook nog eens honderden gepensioneerden te hebben opgelicht met een niet-bestaande luchtvaartmaatschappij. Hij vluchtte, werd opgepakt en kreeg een celstraf van 25 jaar. In 2016 stierf Lou Pearlman in de gevangenis. Hij liet een spoor van financiële vernieling achter, en een donkere schaduw over de geschiedenis van de popmuziek.